Jadłospis

Anonimowa skrzynka na sygnały

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1764870
  • Do końca roku: 236 dni
  • Do wakacji: 43 dni

Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu?

- wdrażać dziecko do systematyczności, uczyć dobrej organizacji pracy (odrabianie lekcji o tej samej porze) i zadbać o odpowiednie miejsce do nauki (stały kącik do pracy, odpowiedniej wysokości stół i krzesło, dobre oświetlenie - światło powinno padać z lewej strony; u dziecka leworęcznego - z prawej, zapewnienie ciszy i spokoju niezbędnego do prawidłowej koncentracji uwagi),

- pamiętać o przygotowaniu przed nauką odpowiednich przyborów i pomocy (podręczniki, encyklopedia, słownik, przybory pisarskie, linijka, ołówek, gumka, itp.);

- podczas nauki należy robić 5-10 minutowe przerwy na napicie się wody czy pooddychanie świeżym powietrzem (otworzenie okna, pochodzić chwilę),

- uczyć systematyczności: aby dziecko uczyło się codziennie, po trochu, a nie wszystko na ostatnią chwilę,

- nie wyręczać, nie podawać gotowych rozwiązań,

- naprowadzać tok myślenia dziecka, udzielać wskazówek, wyjaśniać wątpliwości;

- unikać atmosfery napięcia - zadbać o dobrą atmosferę podczas nauki (dziecko zdenerwowane lub przestraszone słabo zapamiętuje i niechętnie się uczy),

- zachęcać dziecko do samodzielności (niech samo rozwiąże problem, dokona decyzji),

- nie porównywać dziecka do rodzeństwa, kolegów, lecz do poprzedniego jego poziomu i umiejętności - uświadomić mu w ten sposób jego postępy i motywować do dalszej pracy,

- w przypadku zniechęcenia dziecka lub doświadczenia przez nie porażki - nie zaprzeczać jego uczuciom mówiąc, że nic się nie stało, lecz nazwać jego uczucia (np. widzę, że jest ci bardzo smutno, że martwisz się, że zadanie sprawia ci trudność), należy zachęcić je do wymyślenia, jak można rozwiązać dany problem, zaproponować własne pomysły i wspólnie zdecydować, które pomysły wydają się możliwe do zrealizowania,

- zrównoważyć czas na: naukę szkolną, wypoczynek, hobby (ogranicz spędzanie wolnego czasu dziecka przed ekranem komputera lub telewizora),

- zachęcać do korzystania z pomocy: ze słownika ortograficznego, encyklopedii, gazet, książek,

- rozdzielać materiał na krótsze partie, włączanie przerw. W przypadku małych dzieci, jest to bardzo ważne. Przeciętne dziecko w klasie I potrafi skupić się na 15 minut, w klasie III na pół godziny. Przerwę trzeba zrobić, gdy dziecko zaczyna mieć problemy z koncentracją uwagi, jest zmęczone.

Dziecko potrzebuje zrozumienia rodziców, wsparcia i wiary, że sobie poradzi!

 

Opracowała: mgr Magdalena Gawlica – pedagog szkolny

Korekta: mgr Jagoda Długosz