Jadłospis

Anonimowa skrzynka na sygnały

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1764640
  • Do końca roku: 236 dni
  • Do wakacji: 43 dni

INFORMACJA DLA RODZICÓW – higiena pracy

Higiena pracy umysłowej uczniów wpływa na ich zdrowie oraz rezultaty uczenia się.

1. OŚWIETLENIE

Oświetlenie powinno znajdować się po stronie lewej dla praworęcznych oraz po stronie prawej dla leworęcznych. Oczy powinny być w cieniu. Odległość oczu od książki musi wynosić 30-40 cm. Dobrze byłoby podkładać pod górny brzeg książki podkładkę tak, by niezależnie od miejsca czytania mogła być zachowana prawidłowa odległość.

 

2. MEBLE

Meble powinny odpowiadać zasadom ergonomii. Nieprawidłowe stanowisko pracy ucznia powoduje bowiem niewłaściwe obciążenie poszczególnych części kręgosłupa i mięśni, jest przyczyną zmęczenia dziecka, prowadzi do deformacji kręgosłupa i utrwalenia wad postawy, powoduje nieprawidłowe funkcjonowanie układu mięśniowo-kostnego oraz narządów wewnętrznych.

3. STANOWISKO DO PRACY Z WYKORZYSTANIEM KOMPUTERA

Wysokość biurka powinna być dopasowana do wzrostu. Monitor wypozycjonowany tak, aby górna krawędź ekranu znajdowała się na wysokości wzroku.
Krzesło musi być stabilne, obrotowe, wyposażone w kółka, z możliwością regulacji wysokości siedziska i ustawiania oparcia.

Pracując/ucząc się przed komputerem:
1. Głowę należy trzymać prosto, tak by szyja nie była wygięta i nie powodowało to zniekształceń w odcinku szyjnym kręgosłupa;
2. Plecami należy opierać się o oparcie fotela, aby nie powodować zmęczenia kręgosłupa. Dobrze jest zastosować specjalną podpórkę pod plecy;
3. Łokcie należy trzymać przy sobie lub oprzeć o poręcze fotela, aby nie obciążać dodatkowo pleców;
4. Należy stosować ergonomiczną pozycję przy pracy.
5. Klawiatura powinna być ustawiona nisko, tak by nie powodować zgięcia rąk w nadgarstkach.
6. Nogi powinny być zgięte w kolanach pod katem prostym;
7. Stopy należy trzymać ustawione swobodnie i płasko na podłodze.

4. POMIESZCZENIE PRZEZNACZONE DO NAUKI

Pomieszczenie, w którym dziecko się uczy powinno być przede wszystkim często wietrzone.
Warto również zadbać, aby przy dużym nasłonecznieniu, stosować żaluzje lub zasłony przeciwsłoneczne. Monitor komputera powinien być tak ustawiony, by nie odbijało się w nim światło naturalne ani sztuczne. Refleksy świetlne powodują bardzo szybko zmęczenie wzroku, a pochylanie się na boki i do przodu doprowadza do bólów kręgosłupa.

 

5. OCHRONA PRZED HAŁASEM
Hałas, przeszkadzające dźwięki, utrudniają koncentrację uwagi. Ważne jest zadbanie, w miarę możliwości, aby nauka odbywała się w ciszy i spokoju.

6. ORGANIZACJA NAUKI

Właściwa organizacja czasu nauki i racjonalne wykorzystanie przerw mogą spełnić ważną rolę w procesie uczenia się, a także przyczynić się do regeneracji sił fizycznych i psychicznych uczniów, co ze względu na higienę pracy umysłowej, ma kolosalne znaczenie.

Systematyczna realizacja nauki pozwoli uczniom wywiązać się ze swoich obowiązków, bez konieczności wielogodzinnego „siedzenia za biurkiem”.

Warto przy tym pamiętać, że większa efektywność pracy/uczenia się występuje w godzinach porannych.

Organizując dziecku naukę w domu warto zwrócić uwagę na to, iż nie każde zadanie wymaga korzystania z nowych technologii.

 

7. REKREACJA
Uczucie zmęczenia i znużenia często obniża zdolność myślenia i koncentracji uczniów.

Przerwy przeznaczone na spożycie posiłku, przewietrzenie pomieszczenia, czy wykonanie kilkuminutowej gimnastyki będą pełniły ważną formę przeciwdziałania zmęczeniu i znużeniu wywołanych pracą umysłową ucznia.

U dzieci młodszych przerwy powinny być nieco dłuższe, dobrze jest też zmienić rodzaj zajęcia, przechodząc np. od czytania do pisania, uczenia się na przemian przedmiotów łatwiejszych i trudniejszych. Taka zmiana zajęcia skutecznie zapobiega zniechęceniu i znużeniu pod wpływem monotonii pracy.

Niezwykle ważnym elementem racjonalnego trybu życia ucznia również jest odpowiedni rozkład posiłków.

Dyspozycja uczniów w ciągu dnia zależna jest od długości snu nocnego, który zapewnia odpoczynek całemu organizmowi. Czynnikiem utrudniającym jest nieprzestrzeganie stałych godzin snu. Nie bez znaczenia jest też wypoczynek po zakończonej nauce.

Opracowała: mgr Joanna Walczak - psycholog

Korekta: mgr Jagoda Długosz